Inspireren

Hier vind je diverse filmpjes, blogs en podcasts die je kunnen inspireren over de aard van pedagogiek. Laat je inspireren!

Hester IJsseling en Joop Berding spreken in deze NIVOZ-podcast over het werk en de betekenis van filosoof Cornelis Verhoeven

Een anekdote over een ontmoeting tussen een man en zijn oude leraar

NIVOZ maakte een ‘Biesta-in-de-mbo-praktijk’ podcast. 

Hierin wordt verkend hoe het onderwijsfilosofische denken van Gert Biesta terugkomt in concrete onderwijsvoorbeelden uit het mbo. Hoe werken we aan subjectificatie en socialisatie? Waarin zien we de drie pedagogische begrippen ‘vertragen, onderbreken, ondersteunen’ terug? In 45 minuten verkennen we voorbeelden zoals empathie-avonturen, AandachtAmbassadeurs, Mores Leren en Diversiteit- & Inclusie-24uurs. De podcast en achterliggende publicaties zijn hier te vinden.

                                                                                                                    

Gedicht van een oud-student aan haar docent die met pensioen gaat.

Kelchtermans over het belang van het narratieve

Geert Kelchtermans met een speech over professionaliteit en de heel fundamentele spanning waarmee leraren steeds weer moeten zien om te gaan in hun praktijk. “Aan de ene kant is het nodig om in concrete situaties doelgericht, planmatig en systematisch te handelen. Aan de andere kant is de pedagogische werkelijkheid complex en dynamisch. Dat komt omdat ze over mensen gaat en niet over dingen of producten. Bovendien kan je nooit helemaal zeker weten of je inschatting, je oordeel ook helemaal terecht was. Dat kan alleen maar blijken uit het vervolg.” Bekijk hier..

De Correspondent Lex Bohlmeijer – in gesprek met Gert Biesta 

Hij heeft eigenzinnige ideeën over vernieuwing van het onderwijs. Maar hij is niet de zoveelste romantische idealist die het onderwijs volledig op zijn kop wil zetten en daarmee meer kwaad dan goeds aanricht. Gert Biesta, onderwijspedagoog, ontvouwt in zijn laatste boek, De terugkeer van het lesgeven, een prikkelende visie waarmee het vak van docent opnieuw aan belang en aantrekkingskracht kan winnen. Luister hier…

Docenten schrijven zichzelf als startende leraar.

Docenten schrijven een geruststellende brief aan zichzelf als startende leraar. Bekijk hier..

Iedereen is leraar

‘’Neomi en Menno doen niet alleen wat er in hun takenpakket staat, maar zijn de hele dag bezig met hun werk en denken goed na over hoe ze dit uitvoeren. Ze laten zich inspireren en nemen hun persoonlijke belevenissen en ideeën ook mee in de klas. Ik zeg altijd dat het docentschap geen baantje is, maar een vak en Neomi en Menno stralen die gedachte ook uit.’’ Bekijk hier..

“Als één kind niet gelukkig is, is niemand gelukkig”.

“Als één kind niet gelukkig is, is niemand gelukkig”.
Kanamori, filosoof en cultuurhistorisch vrijdenker met een krachtige mensvisie heeft een wens: Kinderen leren samen gelukkig te worden. De documentaire is voor Japanse begrippen uitzonderlijk, maar ook binnen onze context zeer bijzonder. Mr. Kanamori (in de documentaire uit 2003 57 jaar) is al meer dan 30 jaar leerkracht. Regelmatig bezoeken leerkrachten zijn lessen vanwege zijn bijzondere visie en aanpak: Hij moedigt kinderen aan plezier te hebben en vertelt dat de kinderen zowel hun eigen sterke kanten als die van hun vrienden moeten bevestigen en laten bevestigen. Hij wil een klas waar kinderen een sterke emotionele band hebben en reikt ideeën aan hoe dat in het leven kan. Bekijk hier..